අරක්කු බිව්වාම සිරෝසිස් නම් රෝගී තත්ත්වයක් වැළඳෙනවා ලු ය.ඒ කියන්නේ අක්මාව හෙවත් පීකුද්දට කෙළ වෙලා යන එකටය.අරක්කු ඇඟ ඇතුලේදී බිඳ වැටී විෂ සහිත සංයෝගයක් හැදෙන අතර අක්මා සෛල මේ විෂ සංයෝගය මරාගෙන මැරෙන්නේ බොන එකා විෂෙන් බේරා ගන්ඩය.අක්මා සෛල මිය ගියාට අක්මාවට අළුතෙන් නැවත සෛල හදා ගැනීමේ හැකියාවක් තියෙනවා ය.නමුත් ගැටළුව තියෙන්නේ බොන උන් මේ අක්මාවේ සෛලවල නැවත ජනනය වීමේ වේගය අභිබවා සෛල මිය යන වේගය වැඩෛවන තරමට බොන්ඩ ගත්තාමය.එතකොට සෛල හැදෙන වේගෙට වඩා මැරෙන වේගය වැඩි වී සරල අනුකළනයට අනුව අක්මාවට කෙළ වෙනවාය.
නමුත් බොන උන් මේ කතාව පිළිගන්නේ නැත.උංට සිරෝසිස් ගැන කිව්වාම සමාජයේ අම්බානට බී අවුරුදු 80-90 ජීවත් වෙච්ච උන් ගැන උදාහරණ දික් කරන්නෝය.මගේ ජීවිත කාලය ඇතුලත මගේ අවට සිටි මා ඇසුරු කළ පුද්ගලයින් 6 දෙනෙක් බීම නිසා අකාලයේ ස්වර්ගස්ත වූහ.මේ මම ඉස්පිරිතාලයේදී මිය යනු දුටු සංඛ්යාවට අමතරවය.අර උදාහරණය ඉදිරිපත් කරන්නන්ට දෙන්නට මා ළඟ ද උදාහරණයක් ඇත.
උදා:- පොල් ගසක් යට සිටගෙන සිටින්නෙකුගේ ඔළුවට පොල් ගෙඩියක්, පොල් අත්තක්, ඇට්ටියක්, කළටියක් කුරුම්බැට්ටියක් හෝ හනස්සක් වැටීමේ අවධානමක් ඇත.මෙහිදී අවධාරණය කළ යුත්තේ අවධානමක් ඇත යන්නය.සමහර විට එකෙක් පොල් ගහක් යට අවුරුද්දක් හිටියත් කිසිවක් ඇඟට නොවැටීමටද ඉඩ ඇත.වැටෙන ඒවාත් කණ ගාවින් ඇඟේ නොගෑවී වැටීමට ඉඩ ඇත.එමෙන්ම නිකම් පොල් ගස යටින් යන්නෙකුට ඒ තත්ත්පරයේදී හොඳ සයිස් පොල් ගෙඩියක් හිස මතට වැටී ජන්මාන්තර ගත වීමේ භාග්යය ලැබීමට ද ඉඩ ඇත.එනිසා අපට උපදෙස් දිය හැක්කේ පොල් ගස් යට සිටීමෙන් වැළකෙන ලෙසය.එවිට පොල් ගෙඩියක් හිසට වැටීමේ අවධානම ආසන්න වශයෙන් ශුන්ය වේ.
මේ කොච්චර කිව්වත් බොන එකා බොනවාමය.උන්ට ජීවිතේ වෙන ආතල් ටික ටික නැති වෙලා යනවාය.ඒක අපිට කමක් නැත.උංගේ චූන් උංට චූන් නිසාය.නමුත් ගැටළුව එන්නේ උං තනියම චූන් එක ගන්නේ නැතුව අපිත් එක්ක බෙදා ගන්නට එන එකය.ඒ කියන්නේ නොබොන උන්ට පොවන එක විතරක් නෙමෙයිය.ගෑනිට වධ දීම, ළමයින්ට වධ දීම ආදිය ගැන අපිට කරන්ඩ දෙයක් නැත.අපේ රටේ ගෑනු මිනිස්සුංව පාලනය කර ගන්ඩ දන්නේ නැත.මිනිහා බොනවා නං ගෑනිත් බොන්ඩ පටං ගන්ඩ ඕනෑය.ළමයින්ටත් ටික ටික බොන්ඩ දෙන්ඩ ඕනෑය.එතකොට මිනිහා බීලා පිස්සු නටද්දී ඒක පිස්සුවක් මෙන් පෙනෙන්නේ නැතුව යනවාය.
එහෙම බොන්ඩ අවුල් වගේනම් ඒ කියන්නේ තමුන්ගේ අක්මාව, වකුගඩු, හෘදය ආදිය ගැන හිතන පතන ගෑනු මනුස්සයෙක් නම් දෙයියනේ කියලා තමුංගේ රස්සාවක් හොයාගෙන මිනිහාගෙන් දික්කසාද වෙන එක හොඳය.ඒ උනාට අපේ රටේ ගෑනු එහෙම කරන්නේ නැත.මිනිහාගෙන් ගුටි කන එක සහ බීපු මී හරකෙක් එක්ක (වමනය ගඳ සහ පාලනය කර ගන්ඩ බැරි ශරීරයක් එක්ක ) රමණයේ යෙදෙන්ඩ අපේ රටේ බොහොමයක් ගෑනු කැමතිය.ඒක නිසා උන් මිනිහාට දෙස් දෙවොල් තියමින් ඒකා එක්කම සිටිති.
උංගේ චූන් එක අපිත් එක්ක බෙදාගන්නවා කිව්වේ උං බීලා බීලා කෙළ උනාම ඒ බර අපිට දරන්ඩ වෙන එකය.මම ඒ දවස්වල මිනිස්සු බොන එක ගණන් ගත්තේ නැත.ඒකා බීලා මැරෙන එක උගේ අයිතියක් නිසා ඒ පිළිබඳව ඇස් කන් පියාගෙන ඉන්නට පුරුදු උනෙමි.නමුත් වාට්ටුවලට යන්ඩ පටන් ගත්තාට පස්සේ වාට්ටු භාර වෛද්ය නිළධාරියාට මේ බේබදු හරක්ගෙන් තියෙන කරදරය දැක්කාට පස්සේ මගේ ඒ අදහස් වෙනස් විය.මන්ද නුදුරු අනාගතයේ මාද ඒ කුණු කට්ටට කරගහන්නට සිතාගෙන සිටින නිසාය.බීලා කෙළ වෙලා එන උන්ගේ බොහොමයකගේ සිහි කල්පනාව හොඳ නැත.එක පොරක් සිහි විකලෙන් අතේ ගසා තිබූ සේලයින් කට්ට ගලවන්නට තැත් කළ නිසා ඔහුගේ දෑත් ඇඳට තබා බැඳ දැමීමට සිදු විය.නමුත් කට්ටිය එහෙ මෙහේ වූවාට පසු පොර කකුලෙන් සේලයින් බෝතලය එල්ලා තිබෙන තැනින් වැට්ටීමට උත්සාහ කරනු දුටු විට මට ඇති වූ ප්රහර්ෂය කියා ඉම කළ නොහැක.
තව එකෙක් ඇඳට දමා ඇඳෙන් වැටීම වැළැක්වීමට ඇඳේ දෙපස ආරක්ෂක වැට ඉහළට ඔසවා තැබූ විට මේකා එහි යකඩ කූරක් දෙපැත්තෙන් කකුල් දෙක දමාගෙන ඇඳෙන් බසින්නට උත්සාහ කරන්නට වීය.සිහි විකල්ලෙන් ඇඳෙන් බැසීමට දඟලද්දී යකඩ කූරේ වැදී ජුන්ඩා තැලෙනු දැක අනුකම්පාවක් ඇති විය.මෙවන් උන් වාට්ටුවේ ඉන්නා විට අනිත් ලෙඩ්ඩුන්ට අවධානය යොමු කරන්නට ඇති වෙලාව අඩු කරන්නට සිදු වේ.බඩේ වතුර පිරිලා හුස්ම ගන්ඩ අමාරු වෙනකොට ඒවා ඇදලා දාන්ඩ, ප්රතිශක්තිය අඩු නිසා ආසාදන ගැන විමසිල්ලෙන් ඉන්ඩ, රුධිරයේ අඩු සංඝටක අනුව පාරවිලයනය කරන්ඩ, අක්මාවේ , වකුගඩුවල ක්රියාකාරීත්වය මැනීමට රුධිර පරීක්ෂා කරන්ඩ ආදී එකී නොකී කර්තව්ය රැසක් මේ හරක් වාට්ටුවලට ගාල් කිරීම නිසා වෛද්යවරයාට පැවරේ.වෛද්යවරයාටත් වඩා වෙහෙසක් ඇති වන්නේ හෙදියන්ටය.ඒ නිසා මේ දෙගොල්ලෝම අර යක්කුන්ගේ ඇඟට කඩා පැනීම සාමාන්ය දෙයක් බවට පත් වී ඇත.
අනිත් ආතල් එක ඇත්තේ හදිසි අනතුරු වාට්ටුවේය.වාහන ඇක්සිඩන්ට් බොහොමයක් ඇල්කොහොල් හින්දාය.වලියක් ගිහින් කා කොටාගෙන නම් එතනද මුළිං ඇත්තේ ඇල්කොහොල්ය.මේ යක්කුන්ට වියදම් කරන්නේ මහජනයාගේ සල්ලි මිසක් බාර් කාරයින්ගෙන් ගන්නා හෝ උන්ගෙන් ගන්නා මුදල් නොවේ.බීලා එන උන්ගෙන් සල්ලි ගැනීමේ වැඩපිළිවෙලක් ක්රියාත්මක කිරීමට සැරසුනද එය ලත් තැනම ලොප් වූ බව කිව යුතු ය.ඒ නිසා මේ බොන උන්ගේ සෞඛ්ය රැක ගන්නට ඔබ අපි හැම දෙනාම උර දෙන්නෙමු.
අරක්කු විස්කි බ්රැන්ඩි රම් කසිප්පු හෝ රා යන ඕනෑම මගුලක ඇත්තේ එතනෝල් ය.ඒ නිසා එක එක ජාතිවලින් එක එක විදිහට වෙරි වෙනවා කියන්නේ පට්ට බොරුවක්ය.බීපු උන් සහ බොන උන් මේක පිළිගන්නේ නැති බව මම දන්නවාය.නමුත් ඇල්කොහොල් යනු මොළය නිද්රාවට පත් කරන්නා වූ සංයෝගයකි.එනම් ඇල්කොහොල් මඟින් මොළයේ ක්රියාකාරීත්වය අඩුකොට පානය කළ තැනැත්තා නින්දට යොමු කරවන සංයෝගයක් වේ.නමුත් මාධ්ය මඟින් සහ පූර්වජ බේබද්දන් විසින් වර්තමාන බේබද්දන්ට ඇල්කොහොල්වල වෙනස් මුහුණුවරක් ඇති බව මවා පෙන්වා ඇත.බිවූ පසු ඇතිවන (පෙන්වන ) අමුතු ජවය ඇත්තටම ඇල්කොහොල් මඟින් ඇති කරන්නක් නොවේ.එය පැව්ලොව්ගේ බලු පරීක්ෂාව හා සමාන වූ මොළයේ කෘත්රීමව ඇති කරන ලද ප්රතිචාරයකි.
ඒ කියන්නේ ජීවිතේට අරක්කු ගැන අසා හෝ දැක නැති එකෙකුට පෙවූ විට ඌ කරන්නේ කාටවත් කරදරයක් නොකර පැත්තකට වී නිදා ගන්නා එකය.එහෙම නැතුව බොරුවට සූර් වී ගෝරිවල පැටලෙන්නට යන්නේවත්, කුණුහරප කියා බෙරිහන් දෙන්නේවත්, ගෑනි සමඟ බලෙන් රමණයේ යෙදෙන්ඩ යන්නේ වත් නැත.
බොන උන් කියන තවත් සිරා කතාවක් ඇත.උන් කියන විදිහට බොන එක හෙණ ආතල් ය.ඒකෙන් ගන්නා ෆන් එක වෙන එකකින්වත් ගන්නට බැරිය.අනිත් උන් බොන එකට බණින්නේ බොන එකේ ආතල් එක විඳගන්ඩ දන්නේ නැති නිසාය. හරි අපි ඒක එහෙම යැයි මොහොතකට හිතමු.නමුත් මේ සුරලොව පෙන්වන අමෘත පානය බොන්නේ උන් විතරය.ඒකෙන් බිඳක් වත් උං උංගේ පෙම්වතියන්ට, බිරින්දෑවරුන්ට හෝ දරුවන්ට දෙන්නේ නැත.අනිත් හැම සැපතක්ම බෙදා හදා ගන්නා මේ බේබද්දන් සිය සහකාරියට සහ දරුවන්ට තමන් විඳින ඒ අමා මහ සැපත විඳින්නට දෙන්නේ නැත.ඒ කියන්නේ උන් මහා ආත්මාර්ථකාමී නරුම හැත්තක් ය.
මේ ගැන ලිව්වේ ළඟදී සිදුවූ නිමිත්තක් හේතු කොට ගෙනය.මගේ දෙවන මාමා ද බීලා මිය ගියේය.ඒ ගැන අපේ අම්මා මැරෙන්ඩ හැදුවාය.ඒකා මැරෙන්ඩ වැටී ඉද්දී බලන්ඩ නොයෑම ගැන මට දොස් කිව්වාය.මළාට පස්සේ මළ ගෙදරවත් යන්ඩ කිව්වාය.ඊට පස්සේ දානේට යන්ඩ කිව්වාය.මේ එක එකා බීලා මැරෙන මැරෙන පාරට මගේ වැඩ පාඩු කරගන්ඩ මම සූදානම් නැත.නමුත් මේ මාමා බිව්ව ආකාරයේ වෙනසක් ඇත.ඌ බැන්දේ ළමයි ලොකු මහත් වෙච්ච ගෑනියෙක්වය.ඌ බඳිද්දීත් ඒ ළමයින් සමාජයේ තැනකට ඇවිත් සිටියෝ ය.මාමාට ළමයි නැත.ඔහුගේ විශ්රාම වැටුප ඔහු මිය ගිය පසු නැන්දාට හිමි වේ.ඒ නිසා ඌ බීලා මළාට එච්චර දුකක් නැත.
නමුත් කළින් මිය ගිය එකා ළමයි හතක් හැදුවේය.ඒකා බිව්ව නිසාත් උගේ ගෑනිට ළමයි ගැන වගේ වගක් නැති නිසාත් ළමයි ටික නන්නත්තාර වෙන්ඩ් ගොස් යන්තම් ගොඩ ගියෝය.මේ දවස්වල අන්තිම එකා ගොඩ දාන්ඩ වලි කනවාය.ඌට සා\පෙ පළමුවර සමත් වෙන්ඩ බැරි වූ නිසා දෙවන වර ලියන්ඩ අපේ ගෙදර ගෙනත් නවත්තා ගත්තෙමු.ඌට ගණන් කියා දෙන්ඩ ගොස් මට එපා විය.1250-1000=250 යි කියා ගාණ හදන්ඩ ඌ දන්නේ නැත.ඌ එවරත් සා\පෙ අසමත් වූ බව කියන්ඩත් දෙයක් නොවේ යැයි සිතමි.
මේකේ ආතල්ම සීන් එක මේ දෙන්නාගේම මළ ගෙදරට සෙට් වෙච්ච කට්ටිය පදමට මත් වීම ය.මට කරන්නට ඉතුරුව තියෙන්නේ ඊලඟට ස්වර්ගස්ථ වන එකා අනුමාන කිරීම පමණකි.මේ ගැන අපේ චූටි මාමාට කිවූ විට ඔහු මරු කතාවක් කීවේ ය.
'ඒ දවස්වල ඇමරිකාවේ හොරකම් කළාම මරණ දඬුවම දෙනවලු ප්රසිද්දියේ.ඉතිං සෙනඟ මේ මරණ දඬුවම බලන්ඩ පිරිලා ඉන්න වෙලාවේ තවත් සෙට් එකක් බලන්ඩ ආව උංගෙන් පික් පොකට් ගහනවලු.'
ඒකත් එක්ක මට මතක් උනේ 'සොර දෙටුවෙල් කස තැලුම් කකා දං ගෙඩියට ගෙන යන වේලේ වධක බෙරේ දැක සොරා ගන්ඩ එය කදිමයි ලොබ සිතුවාලූ' කියන සීන් එකය.
කවුරුවත් බිව්වාට මට කමක් නැත.නමුත් බීලා අනිත් උන්ට වදයක් වෙන්ඩ එපා යැයි කාරුණිකව ඉල්ලා සිටිමි.මට ඇති අනිත් දුක හරක් වෙනුවෙන් ගිණි තියා ගත්තාට කවුරුවත් අරක්කු වෙනුවෙන් ගිණි තියා ගන්නේ නැති එක ය.ඉන් ගම්ය වන්නේ හරක් බේරා ගැනීම බේබද්දන් ගොඩ දැමීමට වඩා උතුම් බවද???
නමුත් බොන උන් මේ කතාව පිළිගන්නේ නැත.උංට සිරෝසිස් ගැන කිව්වාම සමාජයේ අම්බානට බී අවුරුදු 80-90 ජීවත් වෙච්ච උන් ගැන උදාහරණ දික් කරන්නෝය.මගේ ජීවිත කාලය ඇතුලත මගේ අවට සිටි මා ඇසුරු කළ පුද්ගලයින් 6 දෙනෙක් බීම නිසා අකාලයේ ස්වර්ගස්ත වූහ.මේ මම ඉස්පිරිතාලයේදී මිය යනු දුටු සංඛ්යාවට අමතරවය.අර උදාහරණය ඉදිරිපත් කරන්නන්ට දෙන්නට මා ළඟ ද උදාහරණයක් ඇත.
උදා:- පොල් ගසක් යට සිටගෙන සිටින්නෙකුගේ ඔළුවට පොල් ගෙඩියක්, පොල් අත්තක්, ඇට්ටියක්, කළටියක් කුරුම්බැට්ටියක් හෝ හනස්සක් වැටීමේ අවධානමක් ඇත.මෙහිදී අවධාරණය කළ යුත්තේ අවධානමක් ඇත යන්නය.සමහර විට එකෙක් පොල් ගහක් යට අවුරුද්දක් හිටියත් කිසිවක් ඇඟට නොවැටීමටද ඉඩ ඇත.වැටෙන ඒවාත් කණ ගාවින් ඇඟේ නොගෑවී වැටීමට ඉඩ ඇත.එමෙන්ම නිකම් පොල් ගස යටින් යන්නෙකුට ඒ තත්ත්පරයේදී හොඳ සයිස් පොල් ගෙඩියක් හිස මතට වැටී ජන්මාන්තර ගත වීමේ භාග්යය ලැබීමට ද ඉඩ ඇත.එනිසා අපට උපදෙස් දිය හැක්කේ පොල් ගස් යට සිටීමෙන් වැළකෙන ලෙසය.එවිට පොල් ගෙඩියක් හිසට වැටීමේ අවධානම ආසන්න වශයෙන් ශුන්ය වේ.
මේ කොච්චර කිව්වත් බොන එකා බොනවාමය.උන්ට ජීවිතේ වෙන ආතල් ටික ටික නැති වෙලා යනවාය.ඒක අපිට කමක් නැත.උංගේ චූන් උංට චූන් නිසාය.නමුත් ගැටළුව එන්නේ උං තනියම චූන් එක ගන්නේ නැතුව අපිත් එක්ක බෙදා ගන්නට එන එකය.ඒ කියන්නේ නොබොන උන්ට පොවන එක විතරක් නෙමෙයිය.ගෑනිට වධ දීම, ළමයින්ට වධ දීම ආදිය ගැන අපිට කරන්ඩ දෙයක් නැත.අපේ රටේ ගෑනු මිනිස්සුංව පාලනය කර ගන්ඩ දන්නේ නැත.මිනිහා බොනවා නං ගෑනිත් බොන්ඩ පටං ගන්ඩ ඕනෑය.ළමයින්ටත් ටික ටික බොන්ඩ දෙන්ඩ ඕනෑය.එතකොට මිනිහා බීලා පිස්සු නටද්දී ඒක පිස්සුවක් මෙන් පෙනෙන්නේ නැතුව යනවාය.
උංගේ චූන් එක අපිත් එක්ක බෙදාගන්නවා කිව්වේ උං බීලා බීලා කෙළ උනාම ඒ බර අපිට දරන්ඩ වෙන එකය.මම ඒ දවස්වල මිනිස්සු බොන එක ගණන් ගත්තේ නැත.ඒකා බීලා මැරෙන එක උගේ අයිතියක් නිසා ඒ පිළිබඳව ඇස් කන් පියාගෙන ඉන්නට පුරුදු උනෙමි.නමුත් වාට්ටුවලට යන්ඩ පටන් ගත්තාට පස්සේ වාට්ටු භාර වෛද්ය නිළධාරියාට මේ බේබදු හරක්ගෙන් තියෙන කරදරය දැක්කාට පස්සේ මගේ ඒ අදහස් වෙනස් විය.මන්ද නුදුරු අනාගතයේ මාද ඒ කුණු කට්ටට කරගහන්නට සිතාගෙන සිටින නිසාය.බීලා කෙළ වෙලා එන උන්ගේ බොහොමයකගේ සිහි කල්පනාව හොඳ නැත.එක පොරක් සිහි විකලෙන් අතේ ගසා තිබූ සේලයින් කට්ට ගලවන්නට තැත් කළ නිසා ඔහුගේ දෑත් ඇඳට තබා බැඳ දැමීමට සිදු විය.නමුත් කට්ටිය එහෙ මෙහේ වූවාට පසු පොර කකුලෙන් සේලයින් බෝතලය එල්ලා තිබෙන තැනින් වැට්ටීමට උත්සාහ කරනු දුටු විට මට ඇති වූ ප්රහර්ෂය කියා ඉම කළ නොහැක.
තව එකෙක් ඇඳට දමා ඇඳෙන් වැටීම වැළැක්වීමට ඇඳේ දෙපස ආරක්ෂක වැට ඉහළට ඔසවා තැබූ විට මේකා එහි යකඩ කූරක් දෙපැත්තෙන් කකුල් දෙක දමාගෙන ඇඳෙන් බසින්නට උත්සාහ කරන්නට වීය.සිහි විකල්ලෙන් ඇඳෙන් බැසීමට දඟලද්දී යකඩ කූරේ වැදී ජුන්ඩා තැලෙනු දැක අනුකම්පාවක් ඇති විය.මෙවන් උන් වාට්ටුවේ ඉන්නා විට අනිත් ලෙඩ්ඩුන්ට අවධානය යොමු කරන්නට ඇති වෙලාව අඩු කරන්නට සිදු වේ.බඩේ වතුර පිරිලා හුස්ම ගන්ඩ අමාරු වෙනකොට ඒවා ඇදලා දාන්ඩ, ප්රතිශක්තිය අඩු නිසා ආසාදන ගැන විමසිල්ලෙන් ඉන්ඩ, රුධිරයේ අඩු සංඝටක අනුව පාරවිලයනය කරන්ඩ, අක්මාවේ , වකුගඩුවල ක්රියාකාරීත්වය මැනීමට රුධිර පරීක්ෂා කරන්ඩ ආදී එකී නොකී කර්තව්ය රැසක් මේ හරක් වාට්ටුවලට ගාල් කිරීම නිසා වෛද්යවරයාට පැවරේ.වෛද්යවරයාටත් වඩා වෙහෙසක් ඇති වන්නේ හෙදියන්ටය.ඒ නිසා මේ දෙගොල්ලෝම අර යක්කුන්ගේ ඇඟට කඩා පැනීම සාමාන්ය දෙයක් බවට පත් වී ඇත.
අනිත් ආතල් එක ඇත්තේ හදිසි අනතුරු වාට්ටුවේය.වාහන ඇක්සිඩන්ට් බොහොමයක් ඇල්කොහොල් හින්දාය.වලියක් ගිහින් කා කොටාගෙන නම් එතනද මුළිං ඇත්තේ ඇල්කොහොල්ය.මේ යක්කුන්ට වියදම් කරන්නේ මහජනයාගේ සල්ලි මිසක් බාර් කාරයින්ගෙන් ගන්නා හෝ උන්ගෙන් ගන්නා මුදල් නොවේ.බීලා එන උන්ගෙන් සල්ලි ගැනීමේ වැඩපිළිවෙලක් ක්රියාත්මක කිරීමට සැරසුනද එය ලත් තැනම ලොප් වූ බව කිව යුතු ය.ඒ නිසා මේ බොන උන්ගේ සෞඛ්ය රැක ගන්නට ඔබ අපි හැම දෙනාම උර දෙන්නෙමු.
ඒ කියන්නේ ජීවිතේට අරක්කු ගැන අසා හෝ දැක නැති එකෙකුට පෙවූ විට ඌ කරන්නේ කාටවත් කරදරයක් නොකර පැත්තකට වී නිදා ගන්නා එකය.එහෙම නැතුව බොරුවට සූර් වී ගෝරිවල පැටලෙන්නට යන්නේවත්, කුණුහරප කියා බෙරිහන් දෙන්නේවත්, ගෑනි සමඟ බලෙන් රමණයේ යෙදෙන්ඩ යන්නේ වත් නැත.
බොන උන් කියන තවත් සිරා කතාවක් ඇත.උන් කියන විදිහට බොන එක හෙණ ආතල් ය.ඒකෙන් ගන්නා ෆන් එක වෙන එකකින්වත් ගන්නට බැරිය.අනිත් උන් බොන එකට බණින්නේ බොන එකේ ආතල් එක විඳගන්ඩ දන්නේ නැති නිසාය. හරි අපි ඒක එහෙම යැයි මොහොතකට හිතමු.නමුත් මේ සුරලොව පෙන්වන අමෘත පානය බොන්නේ උන් විතරය.ඒකෙන් බිඳක් වත් උං උංගේ පෙම්වතියන්ට, බිරින්දෑවරුන්ට හෝ දරුවන්ට දෙන්නේ නැත.අනිත් හැම සැපතක්ම බෙදා හදා ගන්නා මේ බේබද්දන් සිය සහකාරියට සහ දරුවන්ට තමන් විඳින ඒ අමා මහ සැපත විඳින්නට දෙන්නේ නැත.ඒ කියන්නේ උන් මහා ආත්මාර්ථකාමී නරුම හැත්තක් ය.
මේ ගැන ලිව්වේ ළඟදී සිදුවූ නිමිත්තක් හේතු කොට ගෙනය.මගේ දෙවන මාමා ද බීලා මිය ගියේය.ඒ ගැන අපේ අම්මා මැරෙන්ඩ හැදුවාය.ඒකා මැරෙන්ඩ වැටී ඉද්දී බලන්ඩ නොයෑම ගැන මට දොස් කිව්වාය.මළාට පස්සේ මළ ගෙදරවත් යන්ඩ කිව්වාය.ඊට පස්සේ දානේට යන්ඩ කිව්වාය.මේ එක එකා බීලා මැරෙන මැරෙන පාරට මගේ වැඩ පාඩු කරගන්ඩ මම සූදානම් නැත.නමුත් මේ මාමා බිව්ව ආකාරයේ වෙනසක් ඇත.ඌ බැන්දේ ළමයි ලොකු මහත් වෙච්ච ගෑනියෙක්වය.ඌ බඳිද්දීත් ඒ ළමයින් සමාජයේ තැනකට ඇවිත් සිටියෝ ය.මාමාට ළමයි නැත.ඔහුගේ විශ්රාම වැටුප ඔහු මිය ගිය පසු නැන්දාට හිමි වේ.ඒ නිසා ඌ බීලා මළාට එච්චර දුකක් නැත.
නමුත් කළින් මිය ගිය එකා ළමයි හතක් හැදුවේය.ඒකා බිව්ව නිසාත් උගේ ගෑනිට ළමයි ගැන වගේ වගක් නැති නිසාත් ළමයි ටික නන්නත්තාර වෙන්ඩ් ගොස් යන්තම් ගොඩ ගියෝය.මේ දවස්වල අන්තිම එකා ගොඩ දාන්ඩ වලි කනවාය.ඌට සා\පෙ පළමුවර සමත් වෙන්ඩ බැරි වූ නිසා දෙවන වර ලියන්ඩ අපේ ගෙදර ගෙනත් නවත්තා ගත්තෙමු.ඌට ගණන් කියා දෙන්ඩ ගොස් මට එපා විය.1250-1000=250 යි කියා ගාණ හදන්ඩ ඌ දන්නේ නැත.ඌ එවරත් සා\පෙ අසමත් වූ බව කියන්ඩත් දෙයක් නොවේ යැයි සිතමි.
මේකේ ආතල්ම සීන් එක මේ දෙන්නාගේම මළ ගෙදරට සෙට් වෙච්ච කට්ටිය පදමට මත් වීම ය.මට කරන්නට ඉතුරුව තියෙන්නේ ඊලඟට ස්වර්ගස්ථ වන එකා අනුමාන කිරීම පමණකි.මේ ගැන අපේ චූටි මාමාට කිවූ විට ඔහු මරු කතාවක් කීවේ ය.
'ඒ දවස්වල ඇමරිකාවේ හොරකම් කළාම මරණ දඬුවම දෙනවලු ප්රසිද්දියේ.ඉතිං සෙනඟ මේ මරණ දඬුවම බලන්ඩ පිරිලා ඉන්න වෙලාවේ තවත් සෙට් එකක් බලන්ඩ ආව උංගෙන් පික් පොකට් ගහනවලු.'
ඒකත් එක්ක මට මතක් උනේ 'සොර දෙටුවෙල් කස තැලුම් කකා දං ගෙඩියට ගෙන යන වේලේ වධක බෙරේ දැක සොරා ගන්ඩ එය කදිමයි ලොබ සිතුවාලූ' කියන සීන් එකය.
කවුරුවත් බිව්වාට මට කමක් නැත.නමුත් බීලා අනිත් උන්ට වදයක් වෙන්ඩ එපා යැයි කාරුණිකව ඉල්ලා සිටිමි.මට ඇති අනිත් දුක හරක් වෙනුවෙන් ගිණි තියා ගත්තාට කවුරුවත් අරක්කු වෙනුවෙන් ගිණි තියා ගන්නේ නැති එක ය.ඉන් ගම්ය වන්නේ හරක් බේරා ගැනීම බේබද්දන් ගොඩ දැමීමට වඩා උතුම් බවද???
Elama kathawa..
ReplyDelete